نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 567 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت شصتــم )


حاکـم مطلـق



 

( جزء چهارم صفحه 71 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

159 ـفَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ

وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ  الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ

فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْلَهُمْ ...

 

 

تفسیر لفظی : 

 

پس به سبب رحمت و بخشایش از سوی خداوند ، چنان نرم خوئی با آنان داشتی

که اگر درشت خو و ستیزدل بودی از گِرد تو پراکنده شدندی

پس آنان را ببخش و از ایشان فرو گذارو برایشان آمرزش خواه ، ...


 

تفسیر ادبی و عرفانی : ( بخش دوم ) 

 

کسی که شام و چاشتش با احدیت بُوَد ،

دیگران را با وی چه برابری بُوَد ؟

مصطفی (ص) خُلق نیک و ادب دین را ،

به خَلق ، نیک آموخت و فرمود :

با هرکس به قدر عقل وی سخن گوئید !

و آن چه برنتــــابد بر او منهیـــــد !


هرکسی را جام او بر جان او همسان کنید


هرکسی را نقل او با عقــل او هم برنهید


... فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ  لَهُمْ ...


ای سیّـد ثقلیـــــن؛

تقصیری که در حق تو

و درکار تو کرده اند عـفـو کن

و برای آنان آمرزش بخــواه .

عـفـو آنان اشاره به جمع است ،

چون به عـنـوان حکم است،

و حاکــــــم مطلــــــــق خــــــــدا است،

ولی استغفار اشاره به تفـرقـه است

که در مقام تذلـل و عـبـودیت است،

و این است سنت خـداونــدبا پیمبران و خاصان

که ایشان را گاه در جمع دارد و گاه در تفـرقـت،

که جمع بی تفـرقـت کـفـــر است

و تفـرقـت بی جمع شــــــرک،

جمــــــع عـیـن حقیقت  است

و تفـرقـت راه عـبــودیت،

آن کس که این خصلــت در وی جمع شد

بر طریقـت و شــریعـت مستقـیم گشته است.


 

 

حلول ماه غم و اندوه ، ماه قیام و قنوت ، ماه شمشیر و خون ،

ماه مقاومت و شهـــــــادت ،

ماه عزت و اسارت ، ماه حماسه و قدرت ، ماه امتحان و پیروزی ،

را که در فرهنگ زمینیان به نام پرافتخار مُحَــــرَّم خوانده شده

را به آقا و مولایمان که صاحب عزای عصر و زمان است

تسلیت عرض می نمائیم

و آمادگی خود را برای جانفشانی در رکاب ایشان

برای انتقـــــام از خـــــون شهیــــــدان

و برپائی حکومت عدل جهـــــانــــــی اعلام می داریم .

 

و برای تعجیـــل در فـــرج مبارکشــــان


همچنــــان دعــــــا کنیم





موضوع :